Trenuj z głową!

Efektywne wykorzystanie czasu na driving range’u czy podczas treningu gry spowoduje, że wasze wyniki znacząco się poprawią. Sprawdźcie sami – to działa!

Każdy wie, że aby obniżyć wyniki i poprawić technikę, należy trenować. Bez tego ani rusz. Jednak bezmyślne wybijanie 1000 piłek na range’u – najczęściej driverem – nie uczyni z ciebie mistrza golfa. Jeśli zaczniesz rozsądnie gospodarować czasem i trenować mądrze, zaczniesz czerpać korzyści z czasu spędzonego w strefie treningowej.

Trzy zasady dobrego treningu

  1. Nie trenuj dłużej niż 45 minut

Zasada, że im dłużej trenuję, tym jestem lepszy, w przypadku golfa nie zawsze się sprawdza. Badania pokazały, że 45 minut to maksymalny czas, podczas którego jesteśmy w stanie w pełni się koncentrować. Jeśli przekroczymy ten czas w trakcie treningu, nasz poziom koncentracji zacznie się obniżać. Planuj zatem dokładnie, co chcesz robić podczas treningu, i trzymaj się ram czasowych!

  1. Dobierz odpowiedni poziom trudności

Lubimy trenować to, w czym jesteśmy dobrzy, jednak jeśli chcemy być lepsi, musimy starać się przekroczyć pewne bariery. Jeśli postawiony cel będzie zbyt łatwy, nie wskoczysz na wyższy poziom. Jeśli natomiast ustawisz poprzeczkę zbyt wysoko, nie będziesz w stanie osiągnąć celu, a to prowadzi do frustracji. Jakość treningu zależy w dużej mierze od odpowiedniego zaplanowania jego celów, zawsze powinny być one trochę wyższe od tego, co jesteś w stanie zrobić.

  1. Kontroluj i zapisuj swoje wyniki

Ważne jest, aby twoje cele i rezultaty treningowe były zapisywane. Tworzy to pozytywną presję, jasno pokazuje słabe i mocne strony oraz postępy, jakie czynisz. Koncentruj się na każdym uderzeniu, analizuj, w jaki sposób i czy osiągnąłeś zamierzony rezultat i wykorzystaj tę wiedzę, zamiast bezmyślnie uderzać jedną piłkę po drugiej. Zapisuj swoje uwagi i wszelkie pytania, które później możesz zadać swojemu trenerowi.

Idealny program treningowy

Wykorzystaj poniższy plan w celu zwiększenia efektywności, która pozwoli ci przenieść nowe umiejętności z treningu na pole golfowe.

Długa gra – 20 minut

Po pierwsze, razem ze swoim trenerem skoncentrujcie się na kluczowych aspektach tego elementu twojej gry. Aby zobaczyć poprawę na polu, musisz znać podstawowe elementy techniki, które mają wpływ na lot piłki. Pamiętaj, aby je zapisywać tak, by wszystko było dla ciebie jasne, i koncentrować się na kluczowych elementach, o których mówił ci twój trener. Trenuj świadomie i koncentruj się na każdej piłce. Rób co najmniej dwa próbne uderzenia.

Krótka gra – 15 minut

Podstawowa zasada przy treningu krótkiej gry brzmi: wykonuj różnego rodzaju uderzenia z różnych pozycji wokół greenu. Ze wszystkich elementów gry to właśnie krótka gra dostarcza nam najwięcej wyzwań i zróżnicowanych zadań, dlatego podczas treningu należy testować jak najwięcej uderzeń z najróżniejszych pozycji i sprawdzać, co możemy zrobić z każdym z kijów. Pamiętaj, rzuć piłkę na ziemię, aby jej położenie było autentyczne, zamiast kłaść ją w idealnym miejscu.

Putting – 10 minut

Zawsze wprowadzaj element rywalizacji i presji wyniku, próbując przykładowo pobić swój własny rekord w jednej lub kilku grach. Jeśli chcesz poprawić trafianie do dołka, ustaw 10 teesów wokół dołka od 1 metra do 1,5 metra i sprawdź, ile piłek możesz trafić z rzędu. Jeśli pracujesz nad dystansem, wykonaj 10 uderzeń z różnych miejsc od 3 do 15 metrów i zobacz, ile piłek zatrzyma się w odległości 0,5 metra od dołka lub bliżej. Zapisuj, ile znalazło się za dołkiem, a ile było zbyt krótkich.

Rozgrzewka nie jest tym samym co trening!

Trening techniczny na driving range’u i rozgrzewka przed turniejem może wyglądają podobnie, jednak ich cele są zupełnie różne. Na treningu pracujesz nad zmianami lub utrwaleniem techniki, podczas rozgrzewki twoim celem jest przygotowanie twojego ciała i psychiki do wyzwań turniejowej rundy golfa. Przyjedź na rozgrzewkę co najmniej 40 minut przed startem i zastosuj się do czterech zasad, aby dobrze się rozgrzać.

Rozgrzej ciało, aby  zapobiec kontuzjom

Jest to główny cel rozgrzewki. Powinieneś rozpocząć ją z kilkoma podstawowymi ćwiczeniami rozciągającymi górnej i dolnej części ciała. Z kolei twoje pierwsze uderzenia powinieneś wykonać np. wedge’em, a nie driverem, przy którym używasz wszystkich swoich sił.

Zobacz, jak wygląda twój swing

Nie musisz uderzać każdym kijem, ale kilka strzałów krótkimi, średnimi ironami, hybrydami i driverem pozwoli ci zorientować się, jakie masz w tym dniu tendencje. Nie ma czasu na wielkie zmiany, dlatego trzeba zaplanować strategię na rundę w oparciu o uderzenia, jakie grasz w danym dniu.

Weź pod uwagę warunki zewnętrzne

W długiej grze zaobserwuj, jak temperatura i wiatr wpływają na lot piłki i jak reaguje ona po kontakcie z ziemią. W krótkiej grze zwróć uwagę na to, jak piłka zachowuje się na greenach podczas chippowania. Poświęć także czas na wyczucie dystansu i breaków na greenach podczas puttowania.

Ćwicz uderzenia, których będziesz potrzebował

Jeśli będziesz grał na swoim macierzystym polu lub na takim, które znasz, najprawdopodobniej będziesz wiedział, jakie uderzenia tego dnia bardzo ci się przydadzą. „Rozegraj” kilka pierwszych dołków na range’u, zaczynając od uderzenia z tee, które chcesz zagrać.

[fot]fot. Bauer Media Limited[/fot]