Czy można obracać piłkę na putting greenie i roughie w celu identyfikacji?

Kto pyta, nie błądzi. Ta stara prawda doskonale sprawdza się także w golfie, szczególnie w przypadku reguł. O pomoc w odpowiedzi na pytania o reguły poprosiliśmy naszą ekspertkę, Jolę Makuch, która jest sędzią golfowym z certyfikatem R&A.

 

PYTANIE: Czy można obracać piłkę na putting greenie i roughie w celu identyfikacji?

ODPOWIEDŹ: Wszystko zależy od kontekstu. Przeanalizujmy zatem dwie sytuacje. W pierwszej z nich jeden z zawodników gubi piłkę. Jego marker podczas poszukiwań zauważa piłkę w roughie, podnosi ją w celu identyfikacji, po czym okazuje się, że piłka należy do kogoś innego. W drugim przypadku sam gracz, bez zaznaczania pozycji piłki, obraca piłkę leżącą na greenie, aby przy okazji ustawić kreskę kierunkową narysowaną na piłce w kierunku dołka. Co na to reguły?

W pierwszej sytuacji nie ma kary. Można powiedzieć, że w stroke play wszyscy grający w turnieju współzawodnicy są dla siebie czynnikami zewnętrznymi. Nie ma też znaczenia, w jakiej części pola zdarzenie miało miejsce i nie ma znaczenia, czy zdarzyło się to podczas szukania piłki czy kiedy indziej. Reg. 18-4 wyjaśnia dokładnie tę sprawę: „Jeżeli współzawodnik, jego caddie lub jego sprzęt przemieści piłkę gracza, dotknie jej lub spowoduje jej przemieszczenie, nie ma kary. Jeżeli piłka została przemieszczona, musi być odłożona na pierwotne miejsce.” W drugiej sytuacji jest natomiast kara jednego uderzenia za brak oznaczenia pozycji piłki. Owszem, na putting greenie piłka może być podnoszona lub obracana, ale jej pozycja musi być uprzednio zaznaczona.

[fot]fot. Marek Darnikowski [/fot]