Caddie mówią „Dość! Nie będziemy słupami reklamowymi”

Pozew na 50 milionów dolarów przeciwko PGA Tour złożyła grupa aż 80 caddie’ch. Powód? Ich zdaniem organizacja zmusza ich bezprawnie do noszenia logotypów sponsorów, a do tego nie dzieli się w żaden sposób zyskami. Krótko mówiąc, caddie mają dość bycia darmowymi słupami reklamowymi.

Golf profesjonalny rozwija się bardzo prężnie. Nagrody dla zawodników są ogromne, a jeszcze większe pieniądze płacą sponsorzy, którzy chcą eksponować swoje logotypy przy transmitowanych w telewizji zawodach. Caddie są w cieniu golfistów, ich rola jest często niedoceniana, ale w obrazku telewizyjnym widać ich bardzo często. Wszyscy mają na sobie charakterystyczne narzutki, na których oprócz nazwiska golfisty, z którym podążają, są też logotypy sponsorów turniejów czy cyklu. Caddie z noszenia tych reklam nic nie mają, ale bez nich na polu nie mogą się pojawić. A reklamy potem są pokazywane w materiałach telewizyjnych czy prasowych.

„To najbardziej wartościowy środek przekazu marketingowego poza reklamami w przerwach transmisji. Rocznie wyceniamy jego wartość na 50 mln dol.”, czytamy w pozwie.

Caddie nie chcą być już dłużej wykorzystywani. Dlatego zdecydowali się na pozew zbiorowy i oskarżają PGA Tour o praktyki monopolistyczne. Szykuje się długa sądowa batalia. Idą podobną ścieżką jak zawodnicy UFC walczący ze swoją federacją (proces trwa) czy pionier, koszykarz Ed O’Bannon, który wygrał w pierwszej instancji sprawę z NCAA o wykorzystywanie wizerunku sportowców-studentów.

Problemem caddie’ch może być to, że PGA Tour nie jest ich pracodawcą, a poszczególni zawodnicy. Golfiści nie muszą mieć caddie’ch podczas turniejów, a jeśli chcą z nich korzystać to na zasadach PGA Tour.

Świat caddiech się zmienia. Od dwóch lat zaczęli mówić wspólnym głosem i zrzeszać się w organizacjach takich jak Association of Professional Tour Cadies czy United States Caddie Association. Jeśli wygrają sprawę przeciwko PGA Tour, zmieni się także nieco świat golfa.

[fot]fot. Golf24/Marek Darnikowski[/fot]